خط أحمر
السبت، 20 أبريل 2024 04:22 صـ
خط أحمر

صوت ينور بالحقيقة

رئيس مجلس الإدارة محمد موسىنائب رئيس مجلس الإدرةأميرة عبيد

رئيس مجلس الإدارة محمد موسىنائب رئيس مجلس الإدرةأميرة عبيد

مقالات

الدكتور كريم كرم يكتب: معجزة طبية بكل المقاييس

خط أحمر

العالم النهاردة أمام معجزة طبية بكل المقاييس دواء جديد تسبب أثناء التجارب السريرية في اختفاء السرطان تمامًا في 12 مريض من مرضى سرطان القولون ومارجعلهمش تاني خلال 6 شهور في سابقة تعد الأولى من نوعها.

الدواء اسمه العلمي دوستارليماب (Dostarlimab) واسمه التجاري جيمبرلي (Jemperli) انتاج شركة جلاكسوسميثكلاين (GlaxoSmithKline) وهو بروتين مناعي بيحفز الجهاز المناعي لمهاجمة الخلايا السرطانية والقضاء عليها والعلاج مش موجه لسرطان القولون بس لكن لكل أنواع الأورام السرطانية الصلبة زي سرطان الرحم والثدي وسرطان البروستاتا والمعدة والبنكرياس وغيرها وجاري إجراء تجارب سريرية أكثر على أنواع مختلفة من الأورام وعلى نطاق أوسع.

هيئة الغذاء والدواء (FDA) متحمسين جدًا للدواء الجديد وبيحاولوا يسرعوا خطوات اختبار الدواء علشان يقدروا يدوله موافقة في أقرب فرصة.

الدواء الجديد سيقلل عدد المرضى الذين يحتاجون إلى جراحات كبرى أو علاج كيماوي أو اشعاعي وهتبقى دي ميزة كبيرة للمرضى الشباب لأنها هتحافظلهم على القدرة الإنجابية اللي كانت بتتأثر سلبًا بسبب طرق العلاج القديمة.. احنا على أعتاب عصر جديد في اللحظة اللي هيقدر فيها الإنسان بالعلم، يتغلب على أخطر مرض على وجه الأرض واللي أودى بحياة الملايين وترك جرح عميق في قلوب أسرهم وأحبابهم.

الدكتور كريم كرم معجزة طبية بكل المقاييس خط أحمر
قضية رأي عامswifty
بنك القاهرة
بنك مصر